03 April, 2013

4,500 tahanan mogok lapar susulan kewafatan Abu Hamdiyeh...

HEBRON (Arrahmah.com) – Pada hari Rabu (3/4/2013), sekitar 4,500 tahanan Palestin di penjara-penjara “Israel” menolak sarapan pagi mereka sebagai sebahagian daripada tindakan protes yang menyusul daripada kewafatan rakan sesama tahanan mereka, Abu Hamdiyeh, yang menderita barah.



Ribuan tahanan Palestin tersebut melakukan aksi mogok makan selama tiga hari berikutan berita meninggalnya Abu Hamdiyeh, yang menderita barah dan menjalani hukuman seumur hidup di penjara “Israel”. Autopsi terhadap jenazah Abu Hamdiyeh yang dijadualkan pada hari Rabu (3/4) berlangsung di Institut Kedokteran Forensik di Abu Kabir di Tel Aviv di hadapan seorang pengamat Palestin. Jenazahnya kemudian akan dipulangkan ke Pihak Berkuasa Palestin untuk dimakamkan. Pemakaman Abu Hamdiyeh dijadualkan berlangsung pada hari Khamis (4/4) esok di kampung halamannya di Hebron. Aksi protes segera meletus di Tebing Barat, Al-Quds timur dan di penjara-penjara “Israel” pada hari Selasa setelah tersiar berita kematiannya.

Protes lebih ditujukan untuk dapat keluar menghadiri pemakamannya di Hebron. Penunjuk perasaan dan Pihak Berkuasa Palestin menyalahkan “Israel” atas kelalaian perubatan dan pemerintah “Israel” bertanggung jawab penuh atas kematian Abu Hamdiyeh itu. (banan/arrahmah.com).



 

Ya Allah, hancurkan zionis dan sekutu-kutunya di muka bumi ini...

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...