09 February, 2013

Syaikh Al-'Ariifi: Al-Qaeda bukanlah organisasi yang mudah mengkafirkan dan menumpahkan darah

QATAR (Arrahmah.com) – Syaikh Muhammad Al-’Ariifi, seorang guru besar di Universiti Kerajaan Su’ud, Riyadh, mengatakan orang-orang yang mengikuti organisasi Al Qaeda bukanlah orang yang mudah mengkafirkan kaum muslimin dan bukan orang yang mudah menumpahkan darah.



Dalam satu temu bual dengan televisyen Al Jazeera beliau berkata, “Saya bukanlah anggota Al-Qaeda dan saya juga tidak membawa pemikiran mereka, akan tetapi Allah swt berfirman: ‘Jika kalian berkata, berkatalah adil’,” jelasnya.

Beliau menambahkan, pemimpin Al-Qaeda yang gugur di tangan Amerika, Syaikh Usamah bin Ladin, tidak membawa ideologi-ideologi yang dituduhkan orang-orang saat ini kepada Al Qaeda, “Syaikh Usamah bin Ladin, semoga Allah merahmatinya, tidak menanamkan ideologi-ideolongi yang saat ini dikaitkan dengan Al Qaeda,” tambahnya.

Sebelum termu bual tersebut berakhir, beliau menegaskan kembali, “Saya bukan dalam rangka membela mereka dan saya juga bukan bahagian daripada mereka, akan tetapi pada dasarnya kita harus adil jika kita berbicara,” katanya sebagai penutup.

Sebagaimana diketahui, dunia antarabangsa ketika ini memandang organisasi Al-Qaeda adalah gerakan “teroris” yang mudah mengkafirkan dan membunuh orang-orang tidak bersalah. Pemerintah Saudi pun, yang dikatakan pemerintah Islam, menganggap Al-Qaeda adalah organisasi Khawarij yang keluar daripada Islam, bahkan menangkapi orang-orang yang menyokong dan simpati kepada organisasi Al-Qaeda, sebagaimana pada bulan November 2012 pemerintah Saudi memenjara seorang aktivis karena menulis buku tentang Usamah bin Ladin. (saifalbattar/an-najah.net/arrahmah.com).





Semoga kebenaran segera terbongkar...

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...