01 February, 2013

Islamofobia di Negara Bekas Soviet: Kyrgysztan

REPUBLIKA.CO.ID, BISHKEK -- Wakil Perdana Menteri Kirgistan, Kamila Taliyeva meminta umat Islam di negara itu tidak melanjutkan pelajaran dalam bidang agama Islam di luar negeri. Beliau memberi alasan bahawa sarana dan prasarana pendidikan di Kyrgysztan lebih daripa mencukupi. "Ada fakta terdapat jumlah yang cukup besar pemergian anak-anak Muslim berusia 9-14 tahun ke luar negeri secara haram. Katanya, pengetahuan anak-anak itu tidak memenuhi piawaian minimum pendidikan umum". Hal ini dibincangkan dalam persidangan nasional bertajuk 'Negara dan Agama' yang digelar Komite Negara Urusan Agama, di Bishkek, Rabu (30 January 2013).

Menurut Taliyeva, pendidikan yang minimum itu memberi kesan langsung pada keamanan negara, penyebaran idea-idea ekstrimis keagamaan dan kurangnya sikap toleransi dalam budaya masyarakat. "Kebanyakan daripada mereka yang lulus justeru menganggotai kumpulan yang bertindak atas nama dogma agama,"tambahnya lagi.

Muslim Kyrgysztan beberapa tahun belakangan ini menghadapi tekanan keras daripada pemerintah melalui pengenaan larangan berjilbab dan pengawasan aktiviti keagamaan. Apa yang terjadi Kyrgysztan juga serupa dengan negeri tetangga, Tajikistan, Kazakstan dan Azerbaijan.

Maklumat tambahan:
Kyrgysztan ialah sebuah negara yang berbatasan dengan China, dan Kazakhstan, Tajikistan, serta Uzbekistan. Kyrgysztan adalah sebuah negara bekas gabungan Soviet Union yang merdeka pada tahun 1991. Negara ini memiliki pemandangan pergunungan indah yang layak dikunjungi. Kyrgysztan terkenal karena memiliki hutan walnut terbesar di dunia. hutan ini berada di bagian barat Jalalabad yang meluas ke bagian timur negara ini. Negara ini juga memiliki sebuah menara yang memiliki nilai sejarah tinggi, yaitu Menara Burana. menara setinggi 25 meter ini dibangun pada abad ke-10 untuk mengawasi pergerakan prajurit Mongol dari kota Balasagyn, sebuah kota abad pertengahan terbesar di Lembah Chui. Selain itu, Kyrgysztan juga memiliki tasik alpine kedua terbesar di dunia, DanauIssyk Kul. Tasik ini sekelilingnya dihiasi topografi tundra, dan gurun serta didiami pelbagai haiwan seperti leopard salju, juga biri-biri. Anda dibenarkan berenang di tasik ini, untuk menyegarkan diri pada iklim musim panas Kyrgysztan yang cukup terik, sekitar 32 darjah celcius. Gunung Ala-too di Kyrgysztan adalah salah satu gunung yang unik, karena puncak gunung ini ditutupi salju. Gunung ini membentang hingga ke dataran China. Di kaki gunung inilah warga Kyrgysztan kerap melakukan sukan unik, iaitu kok boru atau yang bererti polo kambing





Insya-Allah, satu hari Mybabah akan sampai di sana...

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...