01 February, 2013

1 Februari Hari Jilbab Sedunia

REPUBLIKA.CO.ID, NEW YORK -- Puluhan wanita non-muslim di seluruh dunia merancang mengenakan jilbab, pada hari Jumaat (1 Februari 2013). Rancangan itu merupakan sebahagian daripada sambutan Hari Jilbab Sedunia yang pertama.

Hari Jibab Dunia ini dicetuskan oleh Muslimah New York, Nazma Khan. Ia melihat jilbab boleh menjadi simbol toleransi dan kerukunan antara umat beragama. Selain itu, peringatan ini diharapkan dapat mendorong pemahaman yang lebih baik orang non-muslim terhadap Islam. "Saya membesar di Bronx dan mengalami diskriminasi karena jilbab. Waktu itukami sering dianggap seperti batman atau ninja," kata beliau. Dari masa lalunya itu, ia tergerak untuk membuat satu kegiatan bagi mempromosikan jilbab. Beruntung, gagasanya ini disambut baik wanita di seluruh dunia. Beliau juga dihubungi sejumlah organisasi wanita di England, Australia, India, Pakistan, Prancis dan Jerman.

Salah seorang peserta, Esther Dale (28), warga California, Amerika Syarikat, berkata masih ada yang salah faham tentang jilbab. Padahal, jilbab itu mencerminkan kesopanan. Tetapi masih ada yang menganggap pemakaiannya adalah terpaksa. "Itu sama sekali tidak benar," kata beliau seperti yang dipaparkan onislam.net, Jumaat (1 Februari). Dale merupakan wanita non-muslim yang mengambil bahagian dalam acara itu. Dale yang merupakan penganut Mormon, memahami pentingnya agama dalam kehidupan harian. Untuk itu, ia merasa stigma yang mengelilingi jilbab tidak perlu berlaku. "Ini kesempatan yang baik. Anda seharusnya tahu membuat penilaian yang tepat tentang apa yang dikenakan seseorang," katanya.



Seorang lagi peserta, iaitu Jess Rhodes, wanita asal Inggeris, yang mengambil bahagian dalam acara tersebut memutuskan untuk ikut serta dalam acara tersebut setelah mengetahui tentang program tersebut melalui internet. "Jujur, saya tidak begitu tahu bagaimana mengenakannya, tapi ini merupakan suatu yang menarik, kerana ia berkaitan dengan pilihan hidup seorang muslimah," kata Jess yang merupakan seorang mahasiswi. Jess mengatakan ibu bapanya sempat terkejut dengan apa yang dilakukannya. Namun, beliau cuba menjelaskan apa tujuannya. "Reaksi ibu bapanya sedikit terkejut. Memang wajar mereka terkejut, tapi semuanya telah saya jelaskan dan akhirnya mereka mengerti," kata beliau. Menurut Jess, reaksi ibu bapanya mencerminkan keadaan sebenar tentang pandangan masyarakat Inggeris terhadap jilbab. Kerana itulah, beliau semakin terdorong untuk mengambil bahagian. Beliau percaya, kempen ini akan membantu menjelaskan kepada masyarakat salah faham tentang Islam. "Saya akan sampaikan pengalaman ini kepada dunia," ujar beliau.

Widyan Al Ubudy, wanita yang berasal Australia merupakan antara individu yang mempromosi program tersebut kepada Jess. Bagi beliau, program seperti ini sangat penting perlu disertai wanita non-muslim kerana melalui mereka, salah faham tentang Islam dapat diperbetulkan.




Mybabah baru tahu adanya Hari Jilbab Sedunia. Hmmm...menarik...

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...