27 January, 2013

Terkini di medan jihad: Komandan mujahidin Chechnya gugur syahid ...

VEDENO (Arrahmah.com) - Pengesahan diterima dari Chechnya mengenai syahidnya (Insya-Allah) dua bersaudara Gakayev dan 9 Mujahid lainnya dalam pertempuran sengit yang tidak seimbang di pegunungan Chechnya, lansir Kavkaz Center.



Mereka yang syahid, insya-Allah adalah Hussein dan Muslim Gakayev, Isa Vagapov, Akhmed Labazanov, Umar Dadayev, Sidik Abazov, Ruslan Suleymanov, Aburaik Yusupkhadzhiyev, Ibrahim Saidkhasanov, Vakha-Murad Bakayev, Abuzeid Dzhabrailov.

Pasukan boneka juga mendakwa bahawa mereka telah menangkap seorang Mujahid, Islam Demishev. Kita semua milik Allah dan kepada-Nya lah kita akan kembali. Tentara kami yang mati berada di surga, sedangkan tentara kalian di neraka!

Insya-Allah. Hussein Gakayev lahir pada tahun 1970 di desa Elistanzhi, distrik Vedeno, Chechnya. Dia mula terjun ke medan Jihad sejak tahun 1994 hingga saat ajal menjemputnya. Dalam perang pertama (1994-1996), ia berjuang di dalam unit Barisan Hadapan Pusat, Angkatan Bersenjata CRI (Komandan Shamil Basayev). Dengan pecahnya perang kedua sampai musim tahun 2006, beliau yang awalnya adalah Mujahid biasa, diangkat menjadi Emir Jamaah desa Elistanzhi, distrik Vedeno, kemudian Wakil Komandan Brigade Jundullah. Pada musim 2006 hingga Mei 2007, beliau menjadi komandan Sektor Timur Gunung shali. Pada bulan Mei 2007 hingga Juni 2010, beliau menjadi Wakil Komandan Selatan-Timur, Barisan Hadapan Angkatan Bersenjata CRI.

Pada tahun 2010, akibat daripada perpecahan yang dipicu kekuatan luaran, beliau keluar daripada ketaatan kepada amir Imarah Kaukasus, Emir Dokka Abu Usman bersama dengan beberapa komandan daripada Barisan Hadapan Timur Daerah Nokhchicho (Ingushetia). Pada awal Julai 2011, hasil daripada proses pengadilan Syariah, perselisihan diselesaikan.

Selama persidangan Hussein Gakayev dan komandan lainnya kembali membai'at Emir Dokka Abu Usman. Atas perintah daripada Amir Imarah Kaukasus, Hussein Gakayev diangkat menjadi Wakil Amir Provinsi Nokhchicho. Empat saudara Emir Hussein, Dzhamlai, Said-Usman, Rizvan dan Hasan, juga telah syahid (insya-Allah) dan adik perempuannya, Manja, ditangkap dan menghilang dalam perang pertama dan kedua. Rumah keluarga Gakayev dibakar di desa Elistanzhi. Saudara Emir Hussein, Emir Muslim, telah bertindak sebagai Komandan Sektor Timur Gunung Shali sejak Mei 2007.

Sementara itu, menurut laporan boneka Chechnya, pertempuran sengit dengan Mujahidin berlangsung selama enam hari. Mereka mendakwa telah cuba untuk menghubungi Mujahidin melalui saluran radio untuk berbincang dan memaksa Mujahidin menyerah, tetapi jawapannya adalah letusan tembakan. Penjajah Rusia dan boneka mereka mendakwa bahawa hanya dua anggota mereka yang tewas dan 7 cedera. Menurut sumber Kc yang melaporkan maklumat pengepungan Mujahidin pada akhir 23 Januari, lebih daripada 15 antek Rusia tewas dan cedera, walaupun jumlah sebenar korban daripada kalangan musuh tidak diketahui. Kavkaz Center mengatakan, dua bersaudara Gakayev selama ini aktif memburu Kadyrov dan Kadyrov meluncurkan operasi untuk memsasarkan mereka berdua.

Semoga Allah menerima syahidnya mereka dan memberikan balasan Jannah, amin.
(haninmazaya/arrahmah.com).





Ya Allah berikanlah kemenangan kepada para mujahidin di seluruh dunia...

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...