27 January, 2013

Mesir kembali bergolak: Negara diisytihar darurat...

Al-Jazeera, 27 January 2013 - Presiden Mesir Mohamed Morsi mengiystiharkan darurat selama 30 hari di seluruh negara dan perintah berkurung di tiga bandar sepanjang Terusan Suez yang telah menyaksikan banyak pertumpahan darah dan kematian sejak beberapa hari lalu.


Dalam siaran televisyen lewat hari Ahad, 27 January, Morsi menegaskan bahawa langkah-langkah darurat di Pelabuhan Said, Ismalia dan Suez akan berkuat kuasa pada hari Isnin, 28 January 2013 dari 9:00 malam waktu tempatan hingga 6:00 pagi. Amaran keras akan diambil terhadap sesiapa yang melanggar perintah ini. "Saya ulangi bahawa saya tidak menggemari langkah seperti ini, namun bagi mengelakkan pertumpahan darah, saya akan bertindak", kata Morsi. 

Beliau juga akan mengadakan dialog dengan ahli-ahli politik peringkat tertinggi bermula Isnin untuk menangani situasi ini. Sejak berlakunya pertembungan antara pihak polis dengan penunjuk perasaan, sekurang-kurang seramai 48 orang telah mati sejak Jumaat, apabila rakyat Mesir meraikan sambutan ulang tahun kedua revolusi menumbangkan bekas Presiden Hosni Mubarak.

Sumber berita: Al-Jazeera di sini 



Islam diuji di mana-mana....

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...