31 October, 2009

Khidmat Percuma: BPK


Biro Pengantaraan Kewangan: Saluran Mendapatkan Pembelaan

Pernahkah anda mengalami situasi yang berikut?

Senario 1
Encik Ali  meletakkan motosikalnya dalam kawasan rumah beliau yang berpagar dan berkunci. Walau bagaimanapun beliau telah lupa mencabut kunci motosikalnya. Keesokan harinya, beliau dapati pintu pagar rumahnya telah dipecahkan orang dan motosikalnya dicuri.

Apabila tuntutan insurans dibuat, tuntutan itu telah ditolak oleh syarikat insurans berkenaan dengan alasan Encik Ali tidak mengambil tindakan yang wajar dalam menjaga motosikal tersebut.


Senario 2
Encik Ahmad ingin mendepositkan wang tunai berjumlah RM12,000 melalui Mesin Deposit Tunai.  Beliau hanya berjaya mendepositkan sejumlah RM10,500 dalam tujuh (7) transaksi (setiap transaksi bernilai maksimum RM1,500), sebelum sistem MDT secara tiba-tiba gagal berfungsi.  Walaupun transaksi kelapan (8) telah dilakukan, Encik Ahmad mendapati amaun tersebut tidak dikreditkan ke dalam akaunnya.  Cik Lina cuba mendapatkan bantuan daripada pegawai bank berkenaan.  Apabila mereka kembali ke MDT, mesin tersebut telah berfungsi semula dan tidak menunjukkan tanda-tanda mesin tersebut telah rosak.

Encik Ahmad membuat laporan tentang kehilangan wangnya yang berjumlah RM1,500 dan pihak bank telah melakukan siasatan.  Nasib tidak menyebelahi Encik Ahmad kerana pihak bank memutuskan untuk tidak memulangkan wang yang didepositkan oleh Encik Ahmad kerana mereka mendapati tidak ada lebihan wang dalam MDT berkenaan.



Dua senario di atas merupakan antara contoh-contoh pertikaian, aduan dan tuntutan yang dikendalikan oleh Biro Pengantaraan Kewangan (BPK).

BPK merupakan satu badan bebas yang ditubuhkan bagi membantu pelanggan perkhidmatan kewangan menyelesaikan pertikaian, aduan dan tuntutan terhadap bank, syarikat insurans, pengendali takaful dan pengeluar kad kredit/caj secara cepat dan mudah. Perkhidmatan yang diberikan adalah percuma. Sekiranya keputusan telah dibuat oleh Pengantara, keputusan tersebut mesti dipatuhi oleh institusi kewangan yang terlibat.

Skop
BPK mengendalikan semua pertikaian, aduan atau tuntutan yang melibatkan perbankan/kewangan dan insurans/takaful  dengan had amaun:
•    Berkaitan dengan Perbankan/ Kewangan –      RM100,000
•    Berkaitan dengan Insurans/Takaful –
        -  RM200,000 (insurans/takaful motor dan         kebakaran)
        -  RM100,000 (jenis insurans/takaful yang lain)
        -  RM5,000 (kerosakan harta pihak ketiga)

Pengecualian
BPK tidak mengendalikan pertikaian, aduan atau tuntutan yang berkaitan dengan:
•    Penentuan harga umum
•    Polisi produk
•    Perkhidmatan pelanggan institusi kewangan
•    Kes yang melebihi had masa atau lebih daripada 6 tahun
•    Kes yang telah dibawa atau dirujuk ke mahkamah atau penimbang tara
•    Keputusan kredit (kelulusan, penolakan dan penjadualan semula pinjaman)
•    Kes penipuan (selain daripada kes penipuan melibatkan instrumen pembayaran seperti kad kredit, kad caj, kad ATM dan cek yang tidak melebihi  RM25,000.00

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi :-

Biro Pengantaraan Kewangan
Tingkat 25, Dataran Kewangan Darul Takaful
No. 4, Jalan Sultan Sulaiman
50000 Kuala Lumpur

Talian Am         :          03-2272 2811
Talian Faks       :          03-2274 5752
E-mel              :         enquiry@fmb.org.my
Laman Web     :         http://www.fmb.org.my

Bagi kes yang melibatkan keputusan kredit seperti kelulusan, penolakan dan penjadualan semula pinjaman, anda boleh merujuk kes tersebut kepada Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK). Saya akan menerangkan peranan AKPK dalam keluaran yang akan datang. 
Read more...

Kompang Oh Kompang!


Kompang dikatakan berasal dari Parsi.  Diriwayatkan bahawa semasa Rasulullah s.a.w. berkunjung ke sana, baginda disambut meriah oleh kebingitan paluan kompang.  Selain itu, kompang juga digunakan semasa peperangan, iaitu untuk membakar semangat juang tentera-tentera Islam. Alat muzik ini diperkenalkan di Nusantara oleh pedagang Arab yang datang berdagang dan pada ketika itu sambutan terhadap alat muzik ini amat menggalakkan, terutamanya dalam kalangan penduduk Tanah Melayu yang berketurunan Jawa.

Kini, kompang dianggap sebagai alat muzik tradisional warisan budaya Melayu yang hanya digunakan untuk upacara rasmi berunsur budaya dan juga untuk majlis perkahwinan orang-orang Melayu yang masih ingin mengekalkan tradisi zaman berzaman ini.  Ketiadaan hiruk-pikuk bunyi kompang membuatkan suasana sesuatu majlis perkahwinan menjadi sepi.  Jika tidak terdapat pasukan kompang di sesuatu kawasan, terutamanya di bandar-bandar, rakaman bunyi kompang dimainkan melalui sistem pembesar suara.  Seperti alat-alat muzik tradisional yang lain, suatu masa nanti kompang juga akan menjadi sebahagian daripada lipatan sejarah.  Minat orang-orang Melayu, lebih-lebih lagi anak-anak muda pada kompang semakin berkurang dan penggunaan rakaman bunyi kompang hanya akan mempercepat proses kepupusan itu.  Wallahualam.



Paluan kompang mengiringi pengantin menuju ke pelamin



31 Oktober 2009: Perkahwinan Nana & Hannas
Tahniah daripada Cik Din & Cik Iya!

Read more...

30 October, 2009

Khidmat Percuma: BNMLINK dan BNMTELELINK


Bank Negara Malaysia dan Orang Ramai 
Meskipun ekonomi Malaysia dijangka bertambah baik setelah mengalami kemerosotan kesan kemelesetan ekonomi dunia, namun terdapat segelintir masyarakat terus dirundung kesusahan akibat keadaan itu.  Golongan ini tidak dibiarkan bersendirian menghadapi kesukaran hidup.  Kerajaan melalui pelbagai agensi  telah menyediakan pelbagai saluran kepada orang ramai untuk mendapatkan pembelaan dan membuat aduan, antaranya Bank Negara Malaysia yang sentiasa bersedia menerima kunjungan individu atau usahawan yang menghadapi masalah tentang hal-hal yang berkaitan dengan kewangan dan perbankan.



Namun, masih ramai dalam kalangan masyarakat tidak sedar akan kewujudan saluran-saluran ini.  Contohnya, Laman Informasi Nasihat dan Khidmat (LINK) yang ditubuhkan pada tahun 2005.  LINK yang memulakan operasi lebih empat tahun yang lalu merupakan pusat sehenti yang menyediakan maklumat kepada orang ramai mengenai perbankan Islam dan konvensional, insurans dan takaful, Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS), pentadbiran pertukaran wang asing, Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS), Biro Maklumat Cek, institusi kewangan pembangunan dan hal-hal berkaitan pembiayaan yang lain. Di samping itu, LINK juga memberi khidmat nasihat serta melayani rungutan orang ramai tentang perkara-perkara yang dinyatakan di atas.  


 

Bagi melengkapi perkhidmatan kaunter yang disediakan oleh LINK, Bank Negara Malaysia telah mewujudkan pusat perhubungan yang dikenali sebagai BNMTELELINK pada bulan Julai 2007. Orang ramai boleh berhubung terus dengan Bank Negara Malaysia melalui telefon, faksímile, surat ataupun e-mel.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi :-

BNMLINK (Laman Informasi Nasihat dan Khidmat)
Tingkat Bawah, Blok D
Bank Negara Malaysia,
Jalan Dato’ Onn,
504800 Kuala Lumpur

BNMTELELINK (Laman Informasi Nasihat dan Khidmat melalui Talian)

Talian Bebas Tol     :       1-300-88-5465 (LINK)
Talian Faks               :       03-21741515
Alamat E-mel           :       bnmtelelink@bnm.gov.my

BNMTELELINK
Jabatan Komunikasi Korporat
Bank Negara Malalysia
Peti Surat 10922
50929 Kuala Lumpur

Waktu Urusan: Isnin-Jumaat
9.00pagi  hingga 5.00 petang 

Dalam keluaran yang akan datang, saya akan menerangkan peranan yang dimainkan oleh Biro Pengantaraan Kewangan, sebuah agensi bebas yang ditubuhkan oleh institusi kewangan yang dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia sebagai salah satu infrastruktur perlindungan pengguna perkhidmatan kewangan.

Read more...

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...