31 October, 2009

Kompang Oh Kompang!


Kompang dikatakan berasal dari Parsi.  Diriwayatkan bahawa semasa Rasulullah s.a.w. berkunjung ke sana, baginda disambut meriah oleh kebingitan paluan kompang.  Selain itu, kompang juga digunakan semasa peperangan, iaitu untuk membakar semangat juang tentera-tentera Islam. Alat muzik ini diperkenalkan di Nusantara oleh pedagang Arab yang datang berdagang dan pada ketika itu sambutan terhadap alat muzik ini amat menggalakkan, terutamanya dalam kalangan penduduk Tanah Melayu yang berketurunan Jawa.

Kini, kompang dianggap sebagai alat muzik tradisional warisan budaya Melayu yang hanya digunakan untuk upacara rasmi berunsur budaya dan juga untuk majlis perkahwinan orang-orang Melayu yang masih ingin mengekalkan tradisi zaman berzaman ini.  Ketiadaan hiruk-pikuk bunyi kompang membuatkan suasana sesuatu majlis perkahwinan menjadi sepi.  Jika tidak terdapat pasukan kompang di sesuatu kawasan, terutamanya di bandar-bandar, rakaman bunyi kompang dimainkan melalui sistem pembesar suara.  Seperti alat-alat muzik tradisional yang lain, suatu masa nanti kompang juga akan menjadi sebahagian daripada lipatan sejarah.  Minat orang-orang Melayu, lebih-lebih lagi anak-anak muda pada kompang semakin berkurang dan penggunaan rakaman bunyi kompang hanya akan mempercepat proses kepupusan itu.  Wallahualam.



Paluan kompang mengiringi pengantin menuju ke pelamin



31 Oktober 2009: Perkahwinan Nana & Hannas
Tahniah daripada Cik Din & Cik Iya!

2 comments:

abu muaz said...

Salam. Anak muda kita memang makin hilang minatnya pada perkara seumpama ini. Apa nak jadi sebenarnya golongan muda kita ini?

Ahmad Zulfadhli Zulkefli said...

Tradisi kepupusan kompang kini bermula...

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...