23 April, 2013

New York: Umur 21 Tahun ke Bawah Dilarang Merokok

Islamedia - Bandar raya penghisap rokok tertinggi di dunia, New York, kembali mengambil langkah ekstrem dengan menaikkan had umur orang yang boleh merokok sehingga hanya 21 tahun. Pihak berkuasa setempat mengambil langkah ini dalam upaya mengurangi ketagihan rokok dalam kalangan remaja yang jumlahnya mulai meningkat beberapa tahun terakhir ini.



Pemerintah Kota New York akan segera mengesahkan satu Rancangan Undang Undang (RUU) dan sudah mendapatkan sokongan penuh daripada Dato Bandar Kota New York, Michael Bloomberg. Sebelumnya, had umur individu yang boleh merokok di New York adalah 18 tahun ke bawah. "Terlalu banyak perokok remaja di bawah 21 tahun yang mula membiasakan diri dengan perbuatan keji dan mematikan ini. Dengan menunda umur anak-anak remaja kita merokok sehingga mencapai umur yang dibolehkan, bererti kita boleh mewujudkan sebuah bandar yang sihat," kata Jurubicara Pemerintah Kota New York, Christine Quinn seperti dilapor oleh the Guardian, Rabu (24 April 2013).

Pemerintah di Malaysia tidak sangat mengambil berat tentang hal ini kerana terlalu sibuk dengan politik dan pengumpulan harta.


Hasil survei menunjukkan delapan dari 10 perokok dewasa di New York mulai merokok secara teratur ketika mereka berusia di bawah 21 tahun dan sebagian besar perokok yang berusia di bawah 18 tahun itu memperoleh rokok dari individu yang hanya beberapa tahun lebih tua dari mereka. Kenaikan pajak rokok memberikan kontribusi penurunan 15 persen perokok remaja dalam medio 1999-2007. Jumlah perokok usia perguruan tinggi stabil sekitar 8,5 persen dalam enam tahun terakhir. Sebungkus rokok yang dijual di New York saat ini menyumbang 4,35 dolar AS untuk pajak negara dan 1,5 dolar AS untuk pajak kota. Ini menjadikan New York sebagai kota dengan penjualan rokok paling mahal di dunia.

Diterjemah oleh Mybabah

Sumber: Islamedia.web.id

 
Setelah mencandui rokok selama lebih 25 tahun, Mybabah sudah berjaya berhenti secara total daripada tabiat buruk itu. Kita sudah hampir 3 tahun Mybabah tidak merokok. Alhamdulillah...

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...