08 February, 2013

Nasib seorang amah...

Nasib seorang amah Indonesia yang mencari rezeki di Arab Saudi telah berubah menjadi jutawan sekelip mata. Semua itu berlaku selepas beliau mewarisi kekayaan suaminya sebanyak 110 juta riyal (RM160 juta), yang sebelum itu merupakan majikannya. Tanpa mendedahkan nama wanita itu, sebuah akhbar di Arab Saudi, Al-Madinah, melaporkan kekayaan itu diwarisi wanita Indonesia itu berdasarkan agihan mengikut hukum Syariah serta wasiat yang ditulis suaminya, iaitu Allahyarham Ali Ayami. Akhbar berbahasa Arab itu turut melaporkan, pembantu rumah Indonesia itu sudah lama bekerja dengan majikannya itu, sebelum mereka bernikah. Laporan mengenai kekayaan yang diwarisi pembantu rumah itu disiarkan Al-Madinah pada 13 Disember lalu. Seterusnya baca di sini.

Kekayaan peninggalan suami sebelum dinilai asetnya

Diberitakan juga bahawa Robengah, seorang amah bekas pembantu rumah kepada seorang menteri Malaysia hidup penuh kemewahan dengan mendirikan rumah bernilai RM100,000 di kampungnya meskipun beliau hanya bekerja hanya 8 tahun di rumah menteri berkenaan. "Suami Robengah, Sukiman pula lumpuh sebelah kaki dan tidak boleh bekerja, malah mereka mempunyai dua orang anak yang masih bersekolah". Kekayaan yang diperoleh Robengah sampai kini masih menjadi misteri. Sebelum ini, menurut jirannya, hidup keluarga Robengah adalah sangat daif. Seterusnya baca di sini. 

Rumah Robengah di Indonesia

Bekerja sebagai amah sememangnya lumayan. Mereka dibayar gaji tinggi sedangkan kos hidup keseluruhannya ditanggung oleh majikan. Pendapatan bersih sekarang ini di sekitar RM700.



Walau bagaimanapun, tidak semua cerita amah cerita gembira. Banyak juga amah yang bernasib malang. Di Malaysia, mereka banyak di dera, manakala di Arab Saudi pula, ada yang dipancung...




Ya, mereka diperlakukan seperti haiwan, malah ada yang diperdagangkan...





 
Manusia tidak boleh memperhamba manusia yang lain...

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...