31 January, 2013

Kasih Allah kepada hamba-Nya suatu yang paradoks...

Kalau manusia membalas kasih terhadap kekasihnya, kekasih itu diberikan sesuatu yang  menyukakan hati dan menghiburkan jiwa. Jika kekasih disakiti, lambat laun kekasih itu akan meninggalkan kita.

Berlainan sekali dengan Allah azzawajalla, kasih-Nya terhadap kekasih-Nya ditunjukkan secara aneh, tidak seperti manusia. Allah mencurahkan kasih terhadap hamba-Nya dengan disusah-susahkan hamba-Nya itu dengan pelbagai penderitaan.


Kekasih-kekasih Allah ialah para rasul dan ambiya dan juga orang yang soleh dan bertaqwa sepanjang zaman. Kasih Allah kepada mereka dizahirkan dengan memiskinkan mereka, mereka dibenci orang, disakiti, dihalang perjuangannya dan diperangi, diburu oleh musuh-musuhnya dan pelbagai lagi.

Mereka dibuang dan terbuang di negara orang dalam kehidupan yang menyusahkan. Namun mereka faham kasih Allah terhadap mereka. Kerana itulah mereka redha, mereka bersabar dalam penderitaan dan kesengsaraan.

Nabi s.a.w pernah bersabda: "Dugaan yang paling dahsyat ditimpakan adalah kepada para rasul dan ambiya dan auliya". Kemudian mereka selepas itu mengikut peringkat yang diberikan iman kepada mereka. Semakin tinggi iman mereka, semakin berat dugaan ditimpakan kepadanya. Jika kurang iman mereka, kurang pula dugaan yang mereka rasai. Dugaan yang ditimpa kepada orang beriman mengikut tinggi rendahnya iman.

Jika seorang Islam tidak pernah ditimpa dugaan atau dugaannya ringan sahaja, janganlah segera berasa gembira. Entah-entah anda sudah tidak ada perhatian lagi daripada Tuhannya. Nauzubillah...

Ingatlah...
Kasih Allah s.a.w. kepada hamba-Nya bukan macam manusia, malah kasih Allah kepada hamba-Nya unik kaedahnya.  Hanya orang bertaqwa sahaja benar-benar memahami akan hakikat ini.



Ya Allah, limpahkanlah kasih-Mu ke atas diriku...

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...