26 April, 2013

Jangan biarkan lidahmu menyakiti hati ibubapa...

Allah berfirman: Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang antara kedua-duanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia (Al-Israa: 23)


Berapapun usia kita sebagai anak, kita terikat dengan kewajiban untuk senantiasa taat kepada kedua ibu bapa. Kita berkewajipan untuk mencurahkan segala kebaikan yang mungkin yang dapat kita lakukan kepada mereka. Berbuat baik kepada orang tua adalah ibadah. Senyum dan kebahagiaan mereka, adalah pahala bagi kita. Jangan sampai kata-kata dan tindakan kita membuatkan mereka sedih. Apapun yang kita lakukan tidak akan dapat membalas kebaikan mereka terhadap kita.

Allah berfirman: “Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada kedua ibu-bapa mereka; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepada-Kulah kembalimu.” (QS Luqman: 14)

 

Ya Allah, ampunilah aku, kedua-dua ibubapaku, dan kasihanilah kedua-duanya seperti mana mereka mengasihani aku semenjak kecil...

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...