07 February, 2013

Kedatangan Ahmad Neejad ke Mesir disambut dengan lemparan kasut

KAIRO (Arrahmah.com) – 6 Februari 2013
Presiden Iran Mahmoud Ahmad Neejad disambut dengan sinis dan cacian pada kunjungan pertamanya ke Mesir pada hari Selasa (5 Februari 2013). Selain itu, Ahmad Neejad juga disambut oleh kasut yang dilempar oleh beberapa penunjuk perasaan. Kunjungan pertama Ahmad Neejad ini bertujuan untuk “mempererat” hubungan dengan Mesir sejak terpilihnya Presiden Muhammad Mursi pada bulan Jun tahun lalu. 


Ketika Ahmad Neejad tiba di Kairo, sejumlah penunjuk perasaan Muslim Sunni menzahirkan kemarahan mereka atas kedatangan pemimpin negara yang mendukung rejim Nushairiyah Bashar Assad yang sedang memerangi kaum Muslimin di Syria. Di tengah-tengah sambutan rasmi dan protes oleh para penunjuk perasaan, seorang daripada mereka melemparkan kasutnya ke arah Ahmad Neejad. Satu video yang dirakam oleh juru kamera Turki, yang disiarkan oleh Russia Today, menunjukkan seorang pemuda menjerit mengecam Ahmad Neejad dan berusaha memukul kepala Ahmad Neejad dengan Kasut.



Menurut laporan Khaama Press, akibat insiden itu Ahmad Neejad terpaksa dilarikan ke sebuah masjid tua di pusat kota Kairo. Kemudian para penunjuk perasaan membuat halangan di gerbang utama Al-Azhar sambil mengangkat kasut mereka, seolah-olah mengancam Ahmad Neejad. (siraaj/arrahmah.com).




Celakalah kamu wahai Syiah...

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...