10 February, 2013

Info: Masjid Sheikh Zayed Bin Sultan Al Nahyan di Abu Dhabi

REPUBLIKA.CO.ID, ABU DHABI: Masjid ini memang hebat. Didirikan oleh Presiden Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan--yang kemudian namanya diabadikan menjadi nama masjid dan mampu menampung 40.000 jamaah.

Masjid Sheikh Zayed Bin Sultan Al Nahyan di Abu Dhabi

Bahan binaan yang digunakan bukanlah jenis yang biasa. Sebahagiannya diimport dari Italia, Jerman, Maroko, Pakistan, India, Turki, Cina dan Selandia Baru. Lebih daripada 3.000 pekerja dan 38 kontraktor bersama-sama membangunkan masjid ini.

Bangunan utama dan lantai lebih banyak dipengaruhi oleh Masjid Badshahi, Pakistan, manakala menara bangunan ini merupakan gabungan gaya seni bina Arab, Mughal dan Moor.

Setiap tahun, masjid ini dikunjungi 2.56 juta pelancong. Pada tahun 2012 yang lalu, masjid ini dikunjungi 4.685 juta orang, iaitu 2.562 juta merupakan pelacong. Pada bulan Ramadhan tahun lepas, lebih 686.000 jamaah mengimarahkan masjid ini.

Antara sekian banyak jamaah dan pelancong, terdapat beberapa tokoh penting yang pernah datang ke sini, seperti Ratu Belanda Beatrix Wihelmina Armgard, Pangeran Willem Alexander dan Putri Maxima, Presiden Kosovo Atifete Jahjaga serta Presiden Turki, Abdullah Gul.

Setiap hari, masjid ini menyediakan pelbagai layanan seperti kunjungan pelancong, pendidikan, dan kegiatan ibadah. Begitu sibuknya, masjid ini membuat satu panduan sehingga diharapkan tetap menjaga nilai-nilai budaya dan nasional. Ini tentu sesuai dengan harapan Sheikh Zayed yang sangat konsisten menjaga nilai budaya Islam di United Arab Emirate.




Hebat-hebat....

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...