05 February, 2013

"Fatwa" mewajibkan kanak-kanak perempuan memakai jilbab...

REPUBLIKA.CO.ID, RIYADH: 5 Februari 2013 -- Seorang ulama Arab Saudi menyeru supaya anak perempuan di Arab Saudi dipakaikan jilbab termasuk burka. Seruan itu berikutan adanya anak perempuan yang menjadi korban keganasan seksual.



Namun, seruan itu telah mengundang kontroversi di negara itu. Sheikh Abdullah Daud dalam sebuah program televisyen mengatakan bahawa pemakaian penutup wajah akan melindungi kanak-kanak perempuan. Beliau menilai pentingnya memakai burka setelah berlakunya keganasan seksual secara meluas terhadap anak perempuan di negara tersebut.

Pernyataan Sheikh Daud tersebut telah menarik perhatian orang ramai termasuk di jejaring sosial twitter. Mantan hakim di Saudi Board of Grievance, Sheikh Mohammad al-Jzlana mengatakan kenyataan Daud itu boleh merendahkan Islam dan syariah serta menimbulkan fitnah terhadap Islam. Jzlana berpendapat warga Saudi tidak perlu menuruti perintah yang tidak berdasarkan fatwa sebenar. Menurutnya, “fatwa” sedemikian sangat tidak adil kepada kanak-kanak.

 
Bagus untuk mendidik...

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...