15 January, 2013

Katak dan siput...

Ada seekor siput selalu memandang sinis terhadap katak. Suatu hari, katak yang kehilangan kesabaran akhirnya berkata kepada siput: “Tuan siput, apakah saya telah melakukan kesalahan, sehingga anda begitu membenci saya dan selalu memandang sinis kepada saya?” Siput menjawab: “Korang dalam kalangan katak mempunyai empat kaki dan boleh melompat ke sana ke mari, tetapi aku hanya boleh mengheret cangkerang yang berat ini, merangkak di tanah, jadi aku berasa sangat sedih”


Katak menjawab: “Setiap makhluk mempunyai kelebihan dan kekurangan dalam kehidupan masing-masing, hanya saja kamu cuma melihat kelebihan saya, tetapi kamu tidak melihat kesusahan hidup kami sebagai katak” Sekonyong-konyong, ada seekor helang besar yang terbang ke arah mereka, siput dengan secepat kilat memasukkan badannya ke dalam cangkerang, sedangkan katak menjadi mangsa helang.

Oleh itu, ambillah iktibar daripada cerita katak dan siput ini. Nikmatilah kehidupan anda dengan reda apa yang ada pada diri anda berlandaskan hukum hakam agama, tidak perlu dibandingkan dengan orang lain. Perasaan iri hati kita terhadap orang lain akan membawa lebih banyak penderitaan jiwa. Lebih baik fikirkan apa yang kita miliki. Hal tersebut akan membawakan lebih banyak rasa syukur dan kebahagiaan kepada diri kita sendiri.



Katak ok katak!

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...