31 January, 2013

Seronoknya dikelentong...

PUTRAJAYA - 30 Januari 2013: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah membuat tempahan dakwat kekal yang akan digunakan dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang, kata Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof. Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai tarikh tempahan serta tarikh penghantaran akan dilakukan. "Untuk persediaan bagi proses tempahan sehinggalah penghantaran memerlukan kira-kira dua atau tiga bulan dan dakwat itu boleh tahan untuk digunakan selama enam bulan," katanya kepada pemberita selepas melancarkan laman web khas untuk PRU ke-13 di sini, hari ini. Sumber berita: Di sini



Susah rupanya untuk melaksanakan penggunaan dakwat kekal dalam pilihanraya, macam kena dirikan sebuah kondominium. Sedangkan banyak negara telah pun menggunakan kaedah ini termasuk China, Ghana dan Denmark. India sebagai pengeluar dakwat tersebut telah menggunakan kaedah calitan jari pengundi ketika pilihanraya sejak tahun 1962 lagi (masa ni aku belum lahir lagi beb!).
Persoalannya, adakah ini merupakan satu lagi siri penipuan oleh SPR?

Pada piliharaya umum 2008, penggunaan dakwat kekal ditarik pada saat-saat akhir. Alasannya adalah untuk mengambil kira hak warganegara yang layak mendapatkan kertas undi tetapi enggan dicalit dakwat kekal. Bukan calang-calang, alasan ini diberikan oleh Dato' Nazri, menteri undang-undang.

Namun, bekas pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman dalam satu kenyataan kemudiannya mendakwa beliau mahu melaksanakan pelbagai permbaharuan ketika menjadi nombor satu SPR, termasuk memperkenalkan dakwat kekal, tetapi disekat oleh pihak tertentu yang disembunyikan namanya.

Harapan kita supaya ada lagi kelentong berkualiti seperti ini untuk PRU13. Seronoknya kena kelentong...





Ya beda bedu...

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...