12 February, 2013

Hafal al-Qur'an ketika berusia 3 tahun...

NIGERIA (Arrahmah.com) – Seorang anak perempuan berumur tiga tahun di Nigeria telah menghafal seluruh ayat Al-Quran, menjadikan beliau salah satu penghafal al-Quran termuda di dunia. Rukkayatu Fatahu Umar, telah menjadi hafizah pada usia tiga tahun lapan bulan, ketika kebanyakan anak-anak sebayanya baru belajar mengenal huruf dan angka.



“Jujur saja, saya tidak mampu mengungkap kata-kata, tetapi saya sangat bersyukur kepada Allah,” kata Sayyada Maimunatu Sheikh Dahiru, ibu hafizah kecil itu, kepada Sunday Tribune pada hari Isnin  (10/1/2013). “Ini merupakan keberkatan daripada Allah. Saya bersyukur kepada Allah atas kurniaan ini.” Gadis kecil tersebut mulai menghafal al-Quran di sekolah Islam yang didirikan oleh Syeikh Dahiru Usman Bauchi. “Pada saat itu, Saya selalu mendukungnya ketika saya sedang mengajar. Dari situ, ia mulai membaca bersama para pelajar dan tidak lama, ia telah menghafal beberapa ayat,” kata Maimunatu yang menjadi guru di sekolah tersebut. “Itulah bagaimana ia mulai menghadiri kelas Tahfiz. Sekarang, ia telah benar-benar menghafal seluruh al-Quran,” tambahnya.

Meskipun Rukkayatu memberi tumpuan kepada penghafalan al-Quran tetapi ia masih memiliki kesempatan bermain bersama anak-anak lain. Tetapi ia lebih sering bermain bersama anak-anak penghafal al-Quran juga. “Bukannya seolah-olah ia tidak bermain dengan kawan-kawannya. Ia bermain, terutama dengan mereka yang sedang menghafal al-Quran sepertinya,” kata ibunya. “Ini membuat lebih mudah bagi mereka, karena tumpuan dan perhatian diarahkan untuk mencapai hasrat yang sama, iaitu untuk menghafal al-Quran”. “Syukur  kepada Allah,” katanya. Gadis kecil ini sekarang sedang mempersiapkan diri untuk masuk ke sekolah, lebih cepat daripada tradisi keluarga yang biasanya menghantar anak mereka ke sekolah pada usia sepuluh tahun (siraaj/arrahmah.com).





Alhamdulillah...

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...