28 January, 2013

Manfaat suami isteri yang sering berpelukan...

Berpelukan antara suami isteri, meskipun hanya dilakukan sebentar, boleh memberi banyak manfaat. Yang berikut adalah tiga manfaat antara sekian banyak manfaat hasil daripada berpelukan antara suami isteri berserta penjelasan ilmiahnya:


1. Menenangkan
Ketika Rasulullah s.a.w. pulang dari gua Hira sebaik menerima wahyu pertama, baginda menggigil seperti demam. “Zammilunii... zammiluni...” kata baginda meminta Khadijah menyelimutinya. Pada saat itu Rasulullah sangat khuatir pada dirinya, namun dengan dorongan isteri tersayang, kekhawatiran itupun hilang. “Saat tubuh merasakan sentuhan, nueotransmitter di otak akan menghantar hormon Endormorfin ke dalam aliran darah dengan jumlah yang cukup besar. Hormon tersebut mampu menurunkan ketegangan saraf dan tekanan darah” menurut Cahyadi Takariawan dalam Wonderful Family. Demikianlah, anda juga boleh mempraktekkannya. Jika suami anda kalut, galau, atau menghadapi masalah, peluklah dia. Sebagai isteri, anda adalah orang yang paling berhak menenangkannya. Buktikan bahawa diri anda adalah perhiasan terbaik di muka bumi. “Dunia adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adaah wanita shalihah” (HR. Muslim). Demikian pula jika isteri anda menghadapi masalah atau mengkhawatirkan buah hatinya, yang sedang sakit misalnya. Pelukan anda akan membantu menenangkan dirinya.

2. Memberikan sokongan
Satu kajian yang dilakukan di University of California membuktikan, suami isteri yang saling berpegangan tangan dan bersentuhan dapat mengurangi rasa sakit. Kajian lain menunjukkan, berpelukan dapat meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan memberikan semangat. Pepatah Arab mengatakan, “Di balik pahlawan besar selalu ada perempuan agung.” Maka jika anda menginginkan suami berprestasi dan menjadi perkasa, sokongan anda adalah salah satu kuncinya. Sokongan itu tidak hanya berupa kata-kata. Al maklum kebanyakan kaum lelaki hanya merupakan pendengar yang baik. Maka dengan sedikit kata-kata yang anda bisikkan disertai pelukan akan menjadi salah satu dorongan dan motivasi besar kepadanya. “Laki-laki menumpahkan tenaganya di luar rumah dan mengumpulkannya kembali di dalam rumah.”

3. Mendekatkan hubungan
Sering menjadi kesulitan  bagi suami isteri yang sedang marah atau berselisih pendapat untuk memulai meminta maaf dengan kata-kata. Jika anda saat ini sedang dalam keadaan ber“masalah”dengan isteri atau suami anda, dekatilah dia. Kemudian peluklah dia. Jika nmulut belum mampu berbual banyak, cukup kalimat singkat “Maafkan I sayang.” Pelukan seperti ini tentu sahaja tidak hanya diperlukan pada saat terjadi konflik. Pelukan yang rutin dilakukan oleh suami isteri akan semakin mendekatkan hubungan keduanya.


 
Mybabah dan Mymama, kami sememangnya selalu berpegangan tangan ketika berjalan bersama-sama

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...