30 March, 2013

Cristiano Ronaldo semakin menghampiri Islam...

ADA peristiwa penting yang ditinggalkan oleh pertandingan bolak sepak Kelayakan Piala Dunia Kumpulan F antara Portugal dan Israel, beberapa minggu lalu.



Cristiano Ronaldo, ikon bola sepak Real Madrid, menolak bertukar jersi dengan pemain Israel. Alasannya? “Saya sekarang berada di bumi Palestina!” demikian tegasnya seperti dikutip daripada laporan Shabestan, wartawan televisyen Aljazeera dan dikutip daripada Republika.

Pada akhir pertandingan, ketika rakan-rakannya berpelukan dengan pemain pasukan nasional Israel untuk saling bertukar jersi, CR7 tampak hanya bersalaman sambil terus berjalan melewati pemain tuan rumah. Beliau tetap mengenakan jersi kebesarannya dengan nombor 7 itu hingga masuk ke bilik persalinan. Sikap boikotnya itu, dikutip stopwar.org.uk, Isnin (25/3/2013), sebagai bentuk dukungan terhadap Palestin. Di Youtube, adegan pemain termahal di dunia itu dapat disaksikan dalam video berjudul ‘Cristiano Ronaldo refused to exchange his T-Shirt with Israel players’. Banyak tanggapan yang muncul setelah melihat video itu. Pemilik akaun Yraoulaa memberi komen, “Paaaaaaaalestine, GOOOO CR7.” Malah sebuah akaun bernama Farooq Hammad mendoakan agar Ronaldo masuk Islam atas sikapnya itu. “May Allah guide him to right path,” demikian tulisnya.

[sa/islampos].




 

Semoga Allah membuka pintu hatinya menerima Islam dan kesannya, Insya-Allah amat besar...

2 comments:

Unknown said...

Itulah juga antara kegembiraan saya pada minggu ini,Semoga bertambah seorang lagi icon muslim dalam dunia sukan.
Di harapkan dengan Islamnya C.Ronaldo akan menarik ramai peminatnya kepada islam.Amin..

AIN sheda said...

insyaAllah.. dengan izin Allah..

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...