15 February, 2013

Ledakan meteor atau peluru berpandu buatan manusia?

Ledakan Meteor Menghentam Kota Industri Pertahanan Ketenteraan Rusia. Lebih 1.000 orang cedera


CHELYABINSK, RUSIA (voa-islam.com) - Lebih seribu orang cedera akibat ledakan sebuah meteor di angkasa Rusia tengah hari Jum'at (15/2/2013). Ledakan meteor yang berjaya menembus atmosfera bumi tersebut menimbulkan hujan bola api di sebuah kawasan luas dan gelombang hentakan yang memecahkan kaca-kaca tingkap dan merosakkan sejumlah bangunan di Chelyabinsk yang merupakan tempat industri pertahanan dan ketentaraan Rusia.



Kementerian Dalam Negeri Rusia menyatakan, sekitar 1.200 orang cedera, 200 daripada mereka kanak-kanak. Kebanyakan mereka yang cedera  akibat terkena pecahan kaca. Meteor yang memiliki berat sekitar 10 ton itu terbentuk dari besi. Ia memasuki atmosfera bumi dan pecah sekitar 30-50 kilometer di atas tanah, kata Akademi Sains Rusia.

Warga yang sedang menuju ke tempat kerja di Chelyabinsk mendengar suara seperti ledakan, melihat cahaya terang dan kemudian merasakan gelombang hentakan, kata seorang koresponden Reuters di kota industri itu, yang terletak sekitar 1.500 kilometer sebelah timur Moscow. Bola api yang menurut badan angkasa lepas Rusia Roscosmos melesat (terpelanting) dengan kecepatan 30 kilometer per saat menerangi cakrawala, meninggalkan kesan putih panjang yang dapat dilihat hingga jarak 200 kilometer. Penggera kereta berbunyi kuat, kaca-kaca tingkap pecah dan jaringan telefon bimbit terganggu.

Kementerian Dalam Negeri Rusia menyatakan, ledakan meteor yang merupakan fenomena sangat jarang itu juga menimbulkan dentuman sonik. Tidak ada laporan mengenai kematian, namun Kementerian Urusan Darurat Rusia mengatakan, 20.000 petugas penyelamat dan pembersih dihantar ke kawasan itu setelah Presiden Vladimir Putin meminta Menteri Urusan Darurat Vladimir Puchkov mengatasi gangguan itu dan membantu korban.

Kawasan Chelyabinsk telah lama menjadi tempat industri pertahanan dan ketenteraan Rusia, dan sering menjadi lokasi bom-bom artileri dinyahaktifkan. Seorang pegawai di pejabat Kementerian Urusan Darurat setempat mengatakan, badai meteor sangat jarang dan insiden yang berlaku pada hari Jumaat itu mungkin berhubungan dengan sebuah asteroid seukuran kolam renang Olimpiade yang akan melewati Bumi. Namun, seorang astronomi di Akademi Sains Rusia, Sergei Barabanov, melahrikan keraguan atas laporan itu. Beliau mengatakan, tidak ada bukti yang menyokong teori bahawa meteor itu melesat bersama atau memisah daripada asteroid itu. Badan Antariksa Eropa, dalam blog Twitter-nya, juga mengesahkan bahawa tidak ada hubungan antara meteor itu dan asteroid tersebut. Pada 1908, sebuah meteorit dikatakan telah menghancurkan sebuah kawasan seluas lebih 2.000 kilometer persegi di Siberia, memecahkan kaca-kaca jendela hingga jarak 200 kilometer dari titik benturan. (st/antara).

 
 
Kalau ini bukan peluru tentara mujahidin, ...sudah tentu ini merupakan peluru tentera Allah kerana tindak balas Rusia yang menghantar bantuan ke Syria

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...