25 January, 2010

Apa patut dibuat dengan Si Celaka ini?


Adakah patut kita rendam kepalanya di dalam mangkuk tandas seperti di bawah ini?



Atau kita gantung di pokok seperti ini?



Baca tulisannya di Face Book (di bawah) dan nilaikan bentuk hukuman yang setimpal untuknya:



Apa komen anda?

Perasaan Babah
Babah sudah berumur dan tidak mahu sangat melayani perkara-perkara seperti ini kerana babah tahu bahawa sebahagian besar bangsa Si Celaka ini juga tidak suka puak-puak yang rasis. Tetapi, apabila membacanya, timbul geram dan hendak sahaja babah terbang ke Terengganu mencari dan menampar muka Si Laknat Celaka ini. Astagfirullah...



Ada pesan daripada kawan sepejabat: "Sesiapa yang ada kenalan di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) forwardkan berita ini dan cari budak yang tak sedar diuntung itu..."




Terima kasih Sis Norlela Rusli Ramli



78 comments:

FeeQ said...

tanam hiudp hidup

::aMaD:: said...

ouh..walau die kutuk mcm tu jgn buat judgment tanpa fikir panjang..utamakan agama.bawak berbincang..dan bersabar.

walaupun hatiku panas jua..

AYU IDRIS said...

Salam Mybabah...
Ayu pun ada terbaca status ni kat facebook lps ditag oleh kawan2...blh wat muka slmaber tulis mcmtu...sakit ati+geram tersgtlah rasanya....

Cikgu Jang .. said...

Kenakan tindakan sewajarnya....santau kan aje...

ikan emas said...

mai kita cari dia..
dia lahir kat mana yer?

rosnanie said...

salam babah
mungkin kita patut rendam dia dlm mangkuk tandas tu...babah ambik gambar tu kt mana? Geli nyer tgk

cikTi said...

cikti pun pernah jgk terbaca pasal ni.
mmg bunnyi sangat kurang ajar,
x sedar diri,.,.,ghkjgntjngfjtjnjngfjnfngj
malas nk ckp lebih2,
nnti kan timbul kontroversi pulak,

tp kalau nak cakap tu,beragakla sikit

black_mel said...

huh..tu la bila ckp x pakai otak..suruh diorang blajar tinggi2 buat hal..

ZOOL@TOD said...

Suruh minah ni kawan dengan Aduka Taruna.

a kl citizen said...

assalammualaikum en samsudin

pernah dah terbaca tentang budak ni
macam kes2 yang lain, buat salah, pastu minta maaf
sama jugak ngan budak ni

Zyma Da` Catwoman said...

Salam Babah.....

Babah dan family sihat ke?
Lama sy tak singgah dan jenguk Babah di sini. ;)

**Org seperti budak tu harus d`ambil tindakan tatatertib atau terus d`buang dari universiti. Tak ramai yg b`peluang masuk belajar di universiti seperti itu...bila ada peluang, bersyukurlah kita kerana d`beri peluang utk menuntut ilmu di s`buah universiti s`hebat itu.

Mcm2 dunia ni kannnn, Babah!!!

eelobor said...

nak bag kapak terbang??? jangan, bahaya tuh...nti kita kena penjara. nak rendam dlm mangkuk tandas?? dia bole berubah ker slps itu?? nak tanam idup², nti dia x de rasa feel lak. mati cam gitu jer....nak biarkan jer? sbb kita bangsa bertamaddun walau di pijak? sbb kita org lemah? sbb kita x bersatu? yang penting....tak kemana pun melainkan kita mengutuk jer dia. si dia mngkn x de rasa bersalah pun. kita dapat ape? dia dapat ape? fikir² dan renung² kan lah

maiyah said...

sy pun hangin gak.. apa punya pikir ntah.. tgk le org bangsa asing kata melayu pig.. mangkuk jamban karat tul

Md Nizar Parman said...

Salam Babah,
Sesuatu yang dikurniakan kepada kita (orang-orang Islam + Melayu) ialah kesabaran yang sangat luar biasa. Cacilah, hinalah, makilah, dan kutuklah, tetapi esok kita masih mengunjungi premis mereka untuk mendapatkan barangan keperluan harian. Kata-kata yang diucapkan atau dituliskan itu, lambat-laun akan kembali kepada si pengucap atau penulisnya.

Mybabah said...

Salam FeeQ. Sebenarnya saya bertambah geram hari ini apabila pulang dari pejabat tadi saya diHON beberapa oleh seorang Cina tua ketika cuba masuk ke lorong kiri meskipun saya telah memberi lampu isyarat yang agak lama. Saya mengurut dada...

Mybabah said...

Salam aMaD. Tiga huruf yang susah dipertahankan ialah Sod Ba Ra. Semoga saya boleh menjadi sesabar aMaD...

Mybabah said...

Salam Ayu. Siapa di dalam dunia ini yang boleh menahan rasa geram apabila bangsanya digelar "babi"...

Mybabah said...

Salam Cikgu Jang. Orang kata sesiapa yang makan "babi" tak lut dik santau...

Mybabah said...

Salam Ikan Emas. Sesiapa yang ada banyak masa lapang, boleh cuba buat laporan polis atas budak samseng seekor ni...

Mybabah said...

Salam Ros. Jangan sangka mangkuk tandas itu mangkuk tandas di rumah babah. Tidak. Babah ambil gambar ini semasa dalam perjalanan bercuti ke Pangkor. Anak babah yang ambilkan. Rupa-rupanya ada guna juga gambar tu...

Mybabah said...

Salam CikTi. Babah harap orang muda seperti CikTi harus mempertahankan keharmonian yang kita kecapi sekarang ini. Jika kita tidak suka orang menghina bangsa kita, jangan sesekali kita menghina bangsa lain...

Mybabah said...

Salam black-mel. Orang yang berpendidikan rendah jarang yang membuat penghinaan seperti itu. Memang ada grup elit dalam bangsa itu yang tidak memikirkan sensitiviti bangsa kita. Dari semasa ke semasa perkara begini akan muncul...

Mybabah said...

Salam Zool. Apalah nasib kawan kita Aduka Taruna itu sekarang?

Mybabah said...

Salam Cikgu Normah. Gejala suka menghina kaum lain ini perlu disekat dari awal sebelum merebak menjadi wabak yang tidak boleh dibendung lagi...

Mybabah said...

Salam Zyma.Alhamdulillah, babah dan keluarga sihat. Pada pemerhatian babah,sejak dahulu lagi seakan-akan wujud pemisah antara pelajar Cina, Melayu dan India. Mereka jarang bergaul dan hidup berkelompok-kelompok. Tidak nampak langkah-langkah proaktif bagi menangani masalah ini oleh pihak berkuasa kampus/universiti...

Azhar Salleh said...

Salam TUAN SAMSUDIN,
Demikianlah akibatnya jika kuasa dan keberanian yang ada makin mengecil dan 'tuan tanah' makin takut dan membiarkan mereka bermaharajalela. Kuasa bangsa kita lebih banyak dikhabarkan dlm buku dan hikayat sejarah dan saya bimbang generasi akan datang tidak percaya lagi bhw Hang Tuah dan Hang Jebat berbangsa Melayu. Saya harap akan ada pihak yang akan mengambil tindakan terhadap budak ini. Jika kita memaki atau mencercanya, saya bimbang makian dan cercaan itu akan kembali kepada kita...

Mybabah said...

Salam eelobor. Nampaknya kita semakin Melayu...layu menyembah bumi...

Mybabah said...

Salam Maiyah. Dia kata kita "babi" dan kita bagi dia balik mangkuk jamban, masih tak setimpal.

Mybabah said...

Salam Cikgu Nizar. Itulah sebabnya kuasa politik perlu berada di tangan kita, setelah ekonomi terlepas ke tangan orang lain.

Mybabah said...

Salam Cikgu Azhar. Apalah bentuk rupa bangsa bernama Melayu 50 tahun akan datang? Saya mungkin sudah tidak ada lagi pada masa itu.

Sharinginfoz said...

susah nak diajar org macaam ni kan....

Jom Jimat Air

Jom Assam Laksa.. Sedap

azieazah said...

Contoh manusia tak sedar diri, tak sedar diuntung...

dina said...

bila kita mempersoalkan ketuanan bangsa kita, mereka bising kata kita racist, tapi hakikatnya mereka lebih racist dan selalunya mereka ini mcm ular dua kepala, satu kepala menggigit, satu kepala mengalirkan bisa... harus dimasukkan ke ISA orang cenggini!

cemomoi said...

salah orang kita juga, bila sepet datang kita layan dengan baik, tapi orang asing penuh misi kita lak dok tengok kantung dia penuh isi harap dapat sikit pon jadi, bila membeli sanggup bangsa sendiri ke tepi, mahal seposen dua dah tarik muka sisi.. camana diorang tak naik lemak samapi berisi pipi

aku kalau marah mula la berapiiii

Kunang-Kunang said...

Salam En Din, sebenarnya hasad dengki mereka tu tebal sangat dihati dengkikan budak2 melayu yang dapat masuk IPTA ni.

Itulah tersurat macam tu. Cuma kita minta anak-anak melayu kita yang berpeluang ke universiti tu ambil peluang ni betul dan belajar bersungguh2 buktikan yang melayu memang pandai bukan sekadar masuk universiti atas dasar Kerajaan kerana kita orang melayu.

Jangan jadikan kebiasaan, 1st year ramai Melayu, 2nd, 3rd year, ramai 'orang lain', mana pergi pelajar melayu kita tu.

al-lavendari said...

repot polis.. negara kita ada undang2. mungkin boleh didakwa di bawah akta hasutan.

atie said...

Salam Mybabah...

Rebus buat tomyam aje ....tu la guna fb dengan cara tak betul... org guna fb untuk erat silaturahim....is..is tak beradap langsung

ROHAIFI AZRI said...

kerana pulut santan binasa...

Mohamadazhan hjDesa said...

saya tiada facebook, tak tau sgt dunia maya itu.

tapi masih ada yg cari pasal, tu yang msalah tu, babah jgn buat pedang terbang sudah la :)

|| NaFiRaa || said...

geram!!! DAMM!!!

Mybabah said...

Salam Sharinginfo.
Apa nak dikato. Tiada inisiatif pihak berkuasa untuk mengurangkan jurang (reducing gap) salah faham antara kaum untuk isu-isu tertentu.

Mybabah said...

Salam Azieazah. Golongan yang seumpama ini perlu disedarkan dengan segera sebelum mereka menghasut orang lain...

Mybabah said...

Salam Dina. Hukuman yang ada memadai. Tidak perlu ISA. Yang lebih penting, pasakkan dalam kepala orang seperti ini supaya menghargai keharmonian hidup pelbagai kaum.

Mybabah said...

Salam saudarku Cemomoi. Sindiran yang bernas dan mengikut rima. Hebat!

Mybabah said...

Salam Kunang-kunang. Kita berpegang pada prinsip bangsa yang lemah dari segi ekonomi dibantu. Bangsa yang lemah dari segi ekonomi siapa? Melayulah. Ini yang membuatkan mereka cemburu. Ditambah pula dengan pelbagai isu-isu sensitif yang lain, perasaan benci mereka semakin menebal...

Mybabah said...

Salam Lavendari. Kita mempunyai kes untuk membawa Si Polan ke mahkamah atas kesalahan cuba menghasut...

Mybabah said...

Salam Atie. Buat tomyam, siapa nak makan? Saya rasa buaya pun reject sebab hatinya busuk sangat.

Mybabah said...

Salam Rohaifi. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa dan jiwa tersiksa.

Mybabah said...

Salam Mohamad. FB adalah satu wadah yang baik untuk memperkukuh siratul rahim antara kita. Tetapi, Si Polan ini menyalahgunakan wadah tersebut...

Mybabah said...

Salam Nafira. Saya pun...

syahbandar87 said...

kali ini saya fikir babah mmg betul2 marah..

apa saya boleh cakap ye..hmm..geram jgk nih.kenapa tak ditangkap dan diambil tindakan undang2 ye sbb cuba membangkitkan kemarahan orang melayu..

Mybabah said...

Salam Syah. Sekarang sudah agak "cool" berbanding semalam. Kalau muda-muda dulu macam Syah, mungkin babah dah pergi cari dan "kasi lempang sama itu budak".

Mazru Majid said...

eii mmg geram betul la..kes ni pun da lama kan?

diaorg ade buat satu group di FB,tujuannye supaye si cilake tu memohon maaf atas ape yg dia telah katakan...

saya rase sekadar mohon maaf tak cukup lg..

Nida said...

Salam Babah..

Nida pun dah baca.. masa tu rasa kalau ler dapat budak yang kurang ajar tu, macam nak kerat2 je badannya..

Kisah Mona Fandey akan berulang... :)

blueCITY said...

salam mybabah,

tu la, tapi kalau kita tiba2 nak tampo dia, tak pasal2 kita lak kena masuk lokap ke apa ke?
berbaloi ke?
tak kan tak paham2 dengan negara malaysia 1malaysia ni, ahaks!!

so, meh kita pakat sunat dia,
heeeeeeeeeeee

blueCITY said...

kaum dia tuh, kalau dapat kuasa memang akan jadi kuli batak la kita melayu ni.

itu, pemimpin2 melayu jadi pm, kaum2 dia dah berani , kalau kaum dia jadi pm?

alamak kita akan jadi seperti melayu singapura la.

hakikat!!!

Mybabah said...

Salam Mazru. Betul, sekadar memohon maaf, budak kecil pun boleh buat.

Mybabah said...

Salam Nida. Apa kata Nida jemput dia datang NZ, kemudian suruh orang Maori rebus dia dalam kawah dan buat makan kenduri...

Mybabah said...

Salam BluE. Dalam satu kajian yang kawan saya buat untuk projek Phdnya, didapati bahawa jika Melayu majoriti dan Cina minoriti dalam sesuatu pejabat, yang minoriti dijaga walaupun tak "perform" (orang Melayu memang suka nak jaga hati orang). Tetapi, apabila orang Melayu minoriti, yang minoriti ini ditindas. Wallahualam.

greenhall said...

kita ada Allah Maha Kuasa;
kita punya kuasa tenaga;
doa sebagai senjata..

anismi said...

Salam,
Teruk betul lah langsung tak de kesedaran sivik...sedap betul mengutuk..memang teruk betul laa...

sahromnasrudin said...

alhamdulillah, sy jd follower babah yg ke-338

Mybabah said...

Salam. Kita ada pemuda yang berani seperti Greenhall...

Mybabah said...

Salam Anismi. Kita tidak membenci bangsa lain yang saling hormat menghormati, tetapi orang yang macam kita patut sunatkan sahaja macam kata Cik BluE.

Mybabah said...

ALhamdulillah Sahrom. Silaturahim bertaut...

Ahmad Muslihin said...

sy org trganu..
xpe2..nt sy g lempang mamat 2 k..
:)

Mybabah said...

Salam Ahmad. Lempang 2X. Satu untuk babah...

Daud Mili said...

babah ni macam racist jek?..hehehe....:)...sory, bukan nak menuduh,..relax....post ni saya pun dah lama tgk...macam ni la...pendapat saya la kan,...

kat kaum melayu, kaum india dan kaum cina,...semua nya ada golongan yang agak bersifat perkauman,...dan ada juga golongan yang bersifat anti-perkauman,...ada golongan yang pro kepada agama, dan ada juga yang lebih terbuka kepada agama lain,..dan juga 'kumpulan-kumpulan' lain yang mempunyai sifat seperti yang disebut,....

dalam kes ini, kita tengok mereka rasa tak selesa berada di sana,...sebagai mana tak selesanya orang melayu yang terpaksa hidup di dalam kalangan bangsa lain,..seperti di singapura,...atau seperti peniaga2 melayu di China Town,KL.....

cuma kutukan itu datang daripada suara peribadi, bukan lah suara majoriti,....seperti kes isu nama ALLAH,....apabila mereka sangat mahukan nama itu,...tapi orang kita pegi baling bom ke gereja...atau kes dimana kepala lembut sengaja diletakkan ketika demonstrasi,....bagi saya, bila perkara ni nak selesai kalau diorang serang kita,..kita pun serang diorang,,....

kadang2 saya terfikir juga, supaya kita menghadapinya dengan cara yang lebih cantik dan solid,...dan yang akan membuatkan mereka respect dengan kita seperti tindakan beberapa NGO melakukan forum bertukar pendapat yang saya lihat lebih mencari kesefahaman.....

isu ini memang tak kan ada penyelesaian sebab negara kita memang dari merdeka sudah di pisah2 kan kepada beberapa blok perkauman, fahaman, pangkat, darjat, warna dan lain2 lagi,....

cuma yang kita mahu adalah mereka memahami kita,..dan kita memahami mereka,...so, mungkin boleh kurangkan kejadian macam ini berlaku,....sekadar pendapat....

Che' Pit said...

mmg dasar tak sedar diuntung.. x patut.. ikat je dgn tali, campak dalam laut, huhu

anakmuaallaf said...

Salam Babah,
Kak Leha asalnya keturunan budak tu juga.Tapi jika kurang ajar begitu memang patut kita ajar cukup-cukup.
Wahai melayu jangan sampai jaga ketatasusilaan sopan santun hingga hilang sensitifnya.
Ini dah katogari pijak kepala.Nak dibiarkan lagi.
Bangkitlah melayu..Bangunlah Islam..Isu macam ni memang saya panas telinga..maaf babah mungkin agak keterlaluan..Perjuangan kita hari ini untuk anak cucu kita yang akan datang..

nurimo said...

Salam Mybabah ,

Sabar nanti darah naik

Mybabah said...

Salam Daud. Komen yang matang daripada seorang yang masih muda seperti Daud. Hidup harmoni dan rukun damai menjadi harapan semua orang...

Mybabah said...

Salam Cik Pit. Kita hanya bergurau berkata begitu. Sebenarnya,kita lebih matang daripada mereka.

Mybabah said...

Salam AM. Saya ramai kawan dalam kalangan Cina dan mereka juga benci pada perkara-perkara yang seperti ini. Terima kasih AM. Apabilake blog AM saya selalu pada sahabat baik saya Arif Yap Mun Kah yang pergi bertemu Allah dua tiga tahun lalu. Beliau ialah seorang pejuang parti PAS sebelum kami belum mengenal PAS. Allah limpahi rahmat-Mu pada Arif, Amin...

Mybabah said...

Salam. Darah dah lama turun...

sI tEDI said...

my babah,
tertarik dgn satu lagu komen di fesbuk mengenai penghinaan kepada Nabi Muhammad S.A.W yang di tulis saudara MAzidul Akmal Sidek di blognya.

Mybabah said...

Salam Tedi. Nanti saya pergi tengok...

Lia3003 said...

yup! tampar saja, dah lah nenek moyang pendatang.ops!

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...